چهارشنبه ۲۱ شهریور ۰۳

توان مصرفي دوربين مداربسته چقدر است؟

۳۹ بازديد

توان مصرفي دوربين مداربسته چقدر است؟

 

 

در حال حاضر انواع مختلفي از دوربين هاي مداربسته در منازل، بانك ها، ادارات و مكان هاي پر تردد استفاده مي گردند. اما مسئله مهمي كه مطرح مي شود اين است كه هر كدام از اين تجهيزات چه مقدار انرژي برق مصرف مي كنند و توان مصرفي هر كدام چقدر است. لازم به ذكر است كه اگر ميزان مناسبي از انرژي برق به دوربين ها نرسد ممكن است منجر به از دست رفتن سيگنال و افت كيفيت تصاوير و يا در مواردي منجر به خرابي دوربين ها گردد.
دو مورد اساسي كه بايد در هر وسيله الكترونيكي كه با برق كار مي كند مد نظر داشت ميزان آمپر و ولتاژ است كه معمولا اين اطلاعات را مي توانيد از روي كاتالوگ آنها پيدا كنيد.
اهميت آگاهي از توان مصرفي يك دوربين مدار بسته زماني افزايش مي يابد كه بخواهيد براي دوربين مداربسته و تجهيزات نظارتي خود منبع تغذيه، دستگاه UPS يا باتري مناسب انتخاب كنيد. ميزان مصرف برق دوربين مداربسته است. اين امر شالايد در پروژه هاي كوچك با سيم شي هاي كم اهميت چنداي نداشته باشد اما در پروژه هاي بزرگ كه به دليل مسافت هاي طولاني كابل كشي احتمال افت ولتاژ وجود دارد اهميت زيادي دارد.

نحوه محاسبه ميزان مصرف برق دوربين مداربسته


ميزان برق مصرفي هر دوربين با واحد وات در كاتالوگ آن قيد شده است. پيشنهاد مي شود براي محاسبه دقيق تر و ايمني بيشتر به اين اطلاعات دقت فرمائيد.

ميزان آمپر مورد نياز دوربين مداربسته


دوربين هاي ثابت معمولا با ولتاژ 12 كار مي كنند و با توجه به آنكه توان مصرفي آنها در ماكزيمم حالت آن بين 5 تا 10 وات است ميزان آمپر آنها بين 0.5 تا 1 آمپر خواهد بود. دوربين هاي گردان نيز معمولا با ولتاژ 24 كار مي كنند و جريان مورد نياز آنها نيز بيشتر از 2 آمپر نخواهد بود.

توان مصرفي دوربين تحت شبكه IP


نكته مهم در برق رساني به دوربين هاي تحت شبكه اين است كه دقيقا مشابه با ميزان آمپر مورد نيازشان تغذيه شوند. زيرا در صورتي كه كمتر از ميزان مورد نيازشان باشد با قطعي لحظه اي تصاوير مواجه مي شويد. البته اگر از نوع POE آن استفاده شود نيازمند محاسبات مربوط به توان مصرفي POE دارد.
ميزان مصرف برق دوربين مداربسته به عوامل متعددي بستگي دارد كه در زير به آنها اشاره مي كنيم:

عوامل موثر بر مصرف برق دوربين مدار بسته

 

  • چيپ تصوير دوربين:

نوع چيپ موجود در دوربين ارتباط مستقيم با مصرف برق آن دارد. براي مثال چيپ هاي تصوير CCD ساختار پيچيده تري داشته در نتيجه مصرف برقي به مراتب بالاتر از چيپ هاي CMOS دارند.

  • قدرت ديد در شب:

انواع مختلفي از LED هاي ديد در شب وجود دارند كه هر كدام توان مصرفي متفاوتي دارند. ولي به صورت كلي آن دسته كه برد ديد در شب بيشتري دارند به نسبت مصرف برق بالاتري نيز دارند. LED هاي IR موجود در ساختار دوربين هاي مدار بسته با توجه به قدرت و نوع شان نياز به انرژي برق دارند.

  • نوع دوربين (از نظر چرخشي يا ثابت بودن):

دوربين هاي گردان علاوه بر برق مصرفي جهت كاركردشان براي چرخش در زواياي مختلف نيز نيازمندانرژي الكتريكي هستند. مقادير مصرف برق در دوربين هاي گردان با توجه به مدار مكانيكي آنها و همچنين نوع و سرعت موتور مي تواند بين 10 تا 40 وات باشد. لازم به ذكر است كه مصرف برق اين دوربين ها در حالت ثابت تفاوت زيادي با ساير دوربين ها ندارد.

  • متراژ كابل كشي:

در هنگام كابل كشي براي مسافت هاي طولاني بايد به سطح مقطع كابل مصرفي نيز توجه كنيد. زيرا اگر سطح مقطع كابل كم باشد منجر به افت ولتاژ در طول سيم مي شود و ولتاژ كافي به دوربين ها و تجهيزات نمي رسد. همچنين از كابل هايي با كيفيت مناسب استفاده نماييد كه جنس آنها معمولا تمام مس يا آلياژي از مس و آلومينيوم يا...است. همچنين استفاده از آداپتورهاي با كيفيت را نيز فراموش نكنيد و از نوع ارزان قيمت آن استفاده ننماييد زيرا معمولا ولتاژ و آمپر درج شده بر روي آنان واقعي نيست.

آيا مي توان ميزان مصرف برق در هر دوربين را مشخص نمود؟

ميزان مصرف برق دوربين هاي مداربسته با قابليت ديد در شب تا مسافت 30 متر و چيپ تصوير از نوع CMOS معمولا كمتر از 5 وات است. حال اگر همان دوربين مداربسته را با خصوصيات مشابه در نظر بگيريم و فقط چيپ تصوير آن را از نوع چيپ CCD قرار دهيم ميزان مصرف به حداكثر 7.5 وات خواهد رسيد.
شايان ذكر است معمولا دستگاه هاي ضبط DVR و NVR پرمصرف تر از دوربين ها هستند. براي مثال يك DVR هايك ويژن در ماكزيمم حالت كاركرد خود 6.3 آمپر مصرف دارد، در حاليكه اين عدد در دوربين به كمتر از 1 آمپر مي رسد.

 

منابعي براي مطالعه بيشتر:

 

  1. دوربين مداربسته Turbo HD هايك ويژن
  2. محاسبه مقدار ظرفيت هارد در دوربين مدار بسته
  3. دوربين مدار بسته HDCVI داهوا
  4. راهنماي خريد پك كامل دوربين مدار بسته بي‌سيم
  5. دوربين مداربسته تحت شبكه هايك ويژن
  6. كنترل دسترسي يكپارچه راهكاري بيش از امنيت
  7. حفاظت سايبري در دوربين هاي مداربسته
  8. نكات حفاظت سايبري در زمان دوركاري
  9. نكاتي درباره اكسس كنترل
  10. تجهيزات دوربين مداربسته
  11. دوربين مداربسته شيراز
  12. دوربين مداربسته مشهد
  13. دوربين مداربسته چيست؟
  14. رابط كاربري تحت وب جديد شركت Axis

شركت Hikvision به فروش با تخفيف سراسري معتاد شده است!