پنجشنبه ۲۲ شهریور ۰۳

نصب و نگهداری پنجره دوجداره

۴ بازديد

نصب و نگهداری پنجره دوجداره

به نقل کارشناسان ما در حوزه پنجره دوجداره، نحوه نصب پنجره دوجداره upvc به شیوه صحیح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع اگر نصب پنجره upvc به صورت اصولی و استاندار انجام نشود، حتی اگر پنجره شما از با کیفیت‌ترین و بهترین متریال ساخته شده باشد، هرگز عایق انرژی و صوت نخواهد بود. برای نصب درب و پنجره دو جداره باید به این نکته که ساختمان قدیمی یا نوساز است توجه نمود.در مورد ساختمان های نوساز ابتدا پروفیل 30×60 داخل دیوار قرار گرفته تا فریم درب و یا پنجره شکل بگیرد و بعد پنجره ها با توجه به ابعاد آن تولید می شوند. به این فریم که آهنی بوده، فریم انتظار گفته می شود. در مورد ساختمان های قدیمی که نیاز به تعویض درب و پنجره های ساده با درب و پنجره های دوجداره است، با استفاده از پروفیل های مخصوصی که به تخریب نیازی ندارد می توان این کار را انجام داد. قبل از نصب و یا استعلام قیمت پنجره دوجداره به نکلت زیر دقت کنید.v184653_280x280.jpg

مراحل نصب پنجره دوجداره

  • اندازه گیری عرض و ارتفاع و ابعاد چارچوب (ابعاد را به صورت گچ تا گچ اندازه گیری نمایید.)
  • طراحی و ساخت پنجره
  • ترمیم خراش ها و آسیب های محل نصب و آماده سازی محل نصب
  • قرار دادن پیچ و میله ها در محل خود
  • محکم کردن پنجره با استفاده از پرچ و پیچ
  • عایق بندی فضای خالی دور پنجره
  • نصب لوازمی مانند روکش، نورپردازی و قطعات امنیتی
  • تست باز و بسته شدن صحیح و عایق بودن

نصب پنجره دوجداره در ساختمان نوساز

اگر در ساختمان نوساز و برای اولین بار قرار است پنجره نصب شود قطعا کار آسان تر خواهد بود. سازندگان ساختمان از قبل محلی برای نصب پنجره دوجداره در نظر گرفته اند. برای اینکه نصب پنجره استحکام و مقاومت بیشتری داشته باشد و آسان‌تر انجام شود باید در این محل یک قاب فلزی هم نصب شده باشد. نصب پنجره دوجداره بدون فریم آهنی هم امکان پذیر است ولی مسلما استحکام و مقاومت لازمه را ندارد.در برخی از ساختمان‌ها به جای استفاده از فریم آهنی با استفاده از سنگ یا سیمان قاب پنجره را آماده می‌کنند. نصب پنجره دوجداره روی سنگ به دلیل نا تراز بودن، اختلاف عرض و ارتفاع ابتدایی و انتهایی چارچوب و احتمال انتقال بار دیواره ها به درب و پنجره دوجداره مناسب نمی‌باشد و به هیچ عنوان توصیه نمی ‌شود.

تعویض پنجره قدیمی با پنجره دوجداره

​امروزه تعویض پنجره های قدیمی به دوجداره UPVC یکی از مهمترین کارها در بازسازی ساختمان محسوب می شود، این عمل با پروفیل مخصوص بازسازی (بال پروازی) پنجره های قدیمی، بدون تخریب دیوار امکان پذیر می باشد و این کار مزایای فراوانی را دارا می باشد.​​​​​​​برای تعویض پنجره‌های قدیمی نیازی به کندن یا تخریب فریم اصلی پنجره نیست، فقط کافیست قوطی آهنی، و تسمه های بیرونی و داخلی که جوش داده شده و یا با پیچ بسته شده را با سنگ فرز برش داده و از جا در آورده شود و پنجره دوجداره UPVC یا پنجره دوجداره آلومینیومی یا پنجره دوجداره چوبی و یا پنجره سنتی با پروفیل مخصوص L شکل نصب شود. با نصب پنجره های دوجداره انواع توری های پنجره به راحتی بر روی آنها قابل نصب می باشد.

تمیز کردن محل نصب

یکی از اقدامات مهم قبل از نصب پنجره دوجداره Upvc تمیز کردن محل نصب است‌. در ساختمان‌های نوساز باید مصالح ناشی از فعالیت‌های ساختمانی و هرگونه آلودگی و اضافاتی که در محل نصب پنجره وجود دارد پاکسازی شود. علاوه بر این اگر چاله یا حفره‌های بزرگی در محل نصب پنجره وجود دارد باید با گچ یا سیمان پر کرد. با انجام این کار هیچ مشکلی در عایق بندی، تراز بودن و استحکام پنجره دوجداره به وجود نمی‌آید.در ساختمان‌هایی که نوساز نیستند هم لازم است پس از خارج کردن پنجره قدیمی چارچوب و محل نصب به دقت از وجود هرگونه آلودگی و کثیفی پاک و تمیز شود. در غیر اینصورت کار نهایی کیفیت لازم و موردانتظار را نخواهد داشت.

مشخص کردن محل نصب پیچ‌های اتصال

در این مرحله از نصب باید جایگاه پیچ‌هایی که وظیفه اتصال پنجره و دیوار را بر عهده دارند را مشخص کنید. نوع پیچ با توجه نوع مصالح به کار رفته در دیوار مدنظر مشخص می‌شود.
  • برای دیوارهای آجری پیچ خودکار و پیچ بولتکس گزینه‌های مناسب هستند‌‌.
  • برای دیوارهای سیمانی یا بتنی از پیچ بولتکس استفاده می‌شود.
  • و برای نصب فریم آهنی بهترین گزینه استفاده از پیچ‌های خودکار است.
نکته مهمی که در این مرحله وجود دارد تراز کردن سطح است. برای افزایش کیفیت کار و نصب دقیق تر بهتر است هنگام پیچ کردن از یک تراز عمودی استفاده کنید. این گونه محل سوراخ کردن پیچ‌ها به صورت دقیق مشخص می‌شود و هم پنجره به زیبایی نصب می‌شود.

تزریق فوم و چسب های سیلکونی

یکی از طریقه نصب پنجره در ساختمان افزایش عایق بندی و درزگیری فواصل با استفاده از چسب‌های سیلکونی و فوم است. برای شروع کار ابتدا لازم است روی درزها چسب سیلکونی قرار دهید. سپس برای یکنواخت کردن سطح اقدام به لیسه کشی نمایید. بعد از اتمام چسب کاری برچسب‌های محافظ قاب را جدا کنید. برای نصب با استفاده از فوم باید بین پنجره تا دیوار تقریبا 1 سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد که این فاصله با استفاده از فوم پر می‌شود.فوم پلی اورتان بعد از تزریق 4 تا 5 برابر حجمشان افزایش پیدا می‌کند و تمامی منافذ را می‌پوشاند. بعد از گذشت حداقل 15 ساعت از شروع فوم زنی، اضافه‌های بیرون زده فوم از بیرون و داخل را با کاتر برش دهید‌‌. به نحوی که هم سطح پنجره شود.

نصب شیشه دوجداره

پس از نصب پروفیل پنجره، باید به سراغ نصب شیشه دوجداره برویم‌. ابتدا لازم است سطح پروفیل upvc که محل نصب شیشه دوجداره است تمیز شود. برای جایگذاری شیشه روی سطح باید از قطعات پلاستیکی ای به نام تاکوز کمک بگیرید. تاکوز یا زیر شیشه‌ای باعث تراز مناسب شیشه در داخل قاب پنجره می‌شود. علاوه‌براین، به عایق‌سازی پنجره دوجداره کمک می‌کند. در نهایت، انعطاف‌پذیری و سازگاری را به‌همراه می‌آورد.تاکوز در دو نوع ثابت و متحرک موجود می‌باشد که برای نصب هر قطعه شیشه دو عدد تاکوز ثابت و دو عدد تاکوز متحرک نیاز است. شیشه دوجداره را روی این تاکوزها قرار دهید و زوارها را جایگذاری کنید.نکته مهم: برای ضربه زدن روی زوار پنجره و جایگذاری مناسب آن حتما از  چکش های مخصوص غیر فلزی ضربه گیر استفاده کنید تا زوار‌ها دچار آسیب نشوند.

رگلاژ کردن پنجره

در آخرین مرحله و پس از نصب شیشه‌ها باید رگلاژ کردن پنجره‌ها صورت گیرد. این کار با هدف اطمینان از عملکرد درست اجزا هنگام باز و بسته کردن پنجره انجام می‌شود. این امر در تعمیر پنجره دوجداره upvc نیز اهمیت ویژه ای دارد.  

نگهداری پنجره دو جداره

یکی از نکات مهم که در طول عمر و دوام پنجره‌های دوجداره موثر است، نحوه نگهداری آنها است. رعایت نکات زیر در طول عمر آنها تاثیرگذار است.
  • هرچند وقت یکبار قطعات مکانیکی درب و پنجره دوجداره را روغن‌کاری شود، بهتر است برای روغن‌کاری روغن‌های رقیق مثل روغن چرخ خیاطی استفاده شود.
  • درست است که پنجره‌های دوجداره غیر قابل اشتعال هستند اما نباید در معرض شعله مستقیم قرار بگیرند.
  • درزگیرهای لای پنجره را هر چند وقت یکبار با دستمال و صابون مایع تمیز کنید
  • انبساط و انقباض ساختمان در اثر تغییرات آب و هوایی در طول سال باعث خارج شدن ابزار و یراق‌آلات پنجره میی‌شود که باید مجدد رگلاژ شود.
منبع:asemanwindow
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.